“Ik geniet ervan als mensen in mijn winkel komen buurten ”

Zuurdesem broden van de bakker om de hoek, biologische kaas die de tijd kreeg om te rijpen en honing van een imker uit de Meern. Morty’s verkoopt producten die met aandacht gemaakt zijn. Het liefst uit de buurt en biologisch. De kazen vind je regelmatig terug op een boterham bij  Landhuis in de Stad.

Morteza Alizadeh (alias Morty) is de ondernemer achter de kleine delicatessewinkel die aan het begin van de Kanaalstraat verstopt zit. Hij verkoopt naar eigen zeggen alles wat onder de categorie ‘lekker’ valt. En wat lekker is beoordeelt hij vooral zelf, maar de smaak van de klanten in lombok kent hij intussen ook goed. Morty weet wat de mensen in Lombok graag eten. Voor de kaas let hij op de rijpingstijd. En worden er geen overbodige ingrediënten aan toegevoegd? Hoe zit het met de kwaliteit van de melk?


Kleine delicatessenzaak op de Kanaalstraat

Morty kwam in 1999 van Iran naar Nederland. Hij moest daarvoor zijn werk als vertaler opgeven. “Maar ik heb me niet verzet en de nieuwe kansen die zich voordeden met beide handen aangepakt.” In plaats van staren naar de muren van het AZC, ging hij aan de slag in een groentewinkel aan de Kanaalstraat. Toen hij na vijf jaar een verblijfsvergunning kreeg, werkte hij daar nog steeds. “Op dat moment wilde de kaasboer ernaast zijn zaak verkopen. Ik ben gaan onderhandelen en heb zijn zaak overgenomen.”

“Ik geniet ervan als mensen in mijn winkel komen buurten."

Onlangs heeft hij verbouwd. Om klanten wat meer ruimte te geven om boodschappen te doen, maar vooral om een praatje met elkaar te kunnen maken. Want dat vindt de ondernemer erg belangrijk. “Ik geniet ervan als mensen in mijn winkel komen buurten. Of ze iets kopen, maakt me dan niet eens uit. Het moet vooral niet om geld draaien.” De ondernemer heeft zich daar altijd van afgezet en verkoopt heel bewust producten van makers die deze met passie verbouwen of bereiden. De sambal van Hot Mos is hier een goed voorbeeld van. Deze wordt gemaakt van biologische pepers, die in de achtertuin van een buurman worden verbouwd. “Ik houd eigenlijk niet van pittig, maar deze sambal vind ik heel lekker.”

Morty kiest dus heel bewust wat er op zijn schappen ligt. Hij gaat niet actief op zoek, maar luistert naar de verhalen van ondernemers die hem benaderen om hun product te verkopen. “Het aantal streekproducten is na de crisis van 2008 sterk gegroeid. Veel mensen raakten hun baan kwijt en startten een eigen onderneming. Een man uit de Meern bijvoorbeeld, werd imker. Hij kwam langs en liet me zijn honing proeven. Zo lekker! Je proeft de passie. Die honing verkoop ik nog steeds.”

Bewuste keuzes

Voor Morty is de reden dat mensen hun producten maken van groot belang. Is het alleen om geld te verdienen of geniet de ondernemer ook van het maken van zijn product? Deze beweegredenen zijn wat hem betreft belangrijker dan het biologische keurmerk. “Ongeveer 70 procent van mijn assortiment is biologisch. Ik vind het belangrijk dat mijn producten de kwaliteit hebben die ze horen te hebben. Natuurlijk en zonder rotzooi erin. Aan het eten in de supermarkt is te teveel toegevoegd, alleen maar om het sneller en in grotere hoeveelheden te maken.” Een keurmerk is volgens Morty dus niet heilig, het moet kloppen. “Ik vind het belangrijker dat ik de ondernemer ken en met eigen ogen gezien heb dat ze pure producten maken. Dat is voor mij genoeg.”


Meer weten over dit mooie bedrijf? Meer informatie vind je op de website van Morty’s.

We hebben nog meer verhalen over de keuzes die we maken! Bekijk hiervoor ons verhalenoverzicht